یادداشت روز

‍ 🔶به بهانه ی روز جهانی “معلولان” یا ” توان جویان”

‍ 🔶به بهانه ی روز جهانی “معلولان” یا ” توان جویان”

#دکتر_بتول_فخراسلام

♦️معلولیت، نداشتن یا از دست دادن بخشی از توانایی های فیزیکی، ذهنی، روانی، اجتماعی و حرفه ای است که ایجاد ارتباط با جامعه و جهان پیرامون را برای فرد معلول، دشوار می کند.

♦️گاه با وجودِ معلولیت، توانمندی ها و توانایی های شگرف و شگفت انگیزی مایه ی ماندگاری نام و جاودانگی فرد در تاریخ می گردد؛ نام های # “بتهوون”، #”هلن کِلِر”، #” استیون هاوکینگ”، #”جان نَش” و…. بسیاری دیگر نشان دهنده ی آن است که معلولیت، همیشه بازدارنده نیست و گاه می تواند پیش بَرَنده باشد؛ اگر روحیه، نگرش و خودشناسیِ آدمی، معلول نباشد.

♦️”بی آزاری” ویژگی توانمند ِ معلولان توان جوست؛ بسیاری از توان جویان و معلولان توانسته اند با وجود ناتوانی های ذهنی، روانی، جسمی و اجتماعی، حضوری انگیزه بخش و زیبا در جامعه و گاه جهان داشته باشندو به راستی که “توانا بُوَد هر که دانا بُوَد”. بخشی ازین دانایی، دانشِ برقراری ارتباط ست با جهان پیرامون خود.

♦️هنگامی که خشونت کلامی و خشونت فیزیکی، زبان ِ دهان و زبانِ بدن می گردد،
زمانی که نیش و کنایه، پایه ی گفتگوها قرار می گیرد، وقتی با کوچک ترین ناخوشایندی، صداها فریاد می شود و ابروها، اخم های گره خورده، آن هنگام که پای سگ ها و چشمِ گربه ها زخمی و آسیب دیده از لگد و سنگ و چوب و چماق آدم ها ست، وقتی آسمان از پرنده ها گرفته می شود،یا کرم های ابریشم زنده زنده جوشانده می شوند،یا غنچه های گل محمدی هنوز شکوفا نشده چیده می شود تا خورده شود و….. وقتی به معلولان نگاه ترحم بار و لبخند تمسخر آمیز، نثار می گردد، هنگامی که به معلولان اجتماعی، کودکان کار و فرار و بزهکار، زنان تن فروش و… نگاه ” عاقل اندر سفیه” افکنده می شود و… و…. به راستی کدام یک معلول است؟! کدام یک عقب مانده ی ذهنی ست؟!کدام یک ناتوان است؟!

#میشل فوکو در جایی نوشته است:
” تفاوت ما با دیوانه ها دراین است که ما در اکثریت هستیم”.

💠#بنیاد_فردوسی_مشهد
💠#كانون_شاهنامه_فردوسي_توس‏

🆔 http://bonyadferdowsitous.ir/

🆔https://t.me/bonyadeferdowsitous

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن