اخبار بنیاد فردوسی شاخه توسیادداشت روز

نگاه هنری به فرهنگ پهلوانی با تکیه برشاهنامه

درگفت وگو با دبیر کل بنیاد فردوسی مطرح شد
نگاه هنری به فرهنگ پهلوانی با تکیه برشاهنامه
نویسنده : اکرم محمدی

بیش از یک دهه از فعالیت بنیاد فردوسی می گذرد و در این سال ها برنامه های مختلفی از جمله ثبت هزاره پایان سرایش شاهنامه را برگزار کردند. یکی دیگر از برنامه هایی که به همت این بنیادبرگزار شد ،جشن هنر پهلوانی بود. یاسر موحد فرد دبیر کل بنیاد فردوسی در گفت و گو با خراسان ، در مورد اهداف برگزاری این جشن با حضو رهنرمندان گفت:تلاش بنیاد فردوسی بر این بود که از نگاه فرهنگ و هنر و از منظر پژوهشگران فرهنگ پهلوانی و زورخانه ای ، آثار هنری را ارزیابی می کنیم.
وی بااشاره به تقدیر از هنرمندان در گرایش های مختلف ، دلیل انتخاب آنان را چنین تشریح کرد:در زمینه موسیقی شاهنامه ،هنرمندانی چون شهرام ناظری و لوریس چکناواریان ،آثار خوبی راارائه کردند و به نوعی طی ده سال گذشته ،موسیقی شاهنامه احیا شد.در زمینه فیلم هم فعالیت خاصی صورت نگرفته اما در زمینه سریال ، آثار مرتبط با فرهنگ پهلوانی ، تولید شده است که سریال “پهلوانان نمی میرند” به کارگردانی حسن فتحی ،شاخص ترین  اثر هنری در این زمینه محسوب می شود.
موحد فرد در ادامه بااشاره به فعالیت هنرمندان در سایر رشته های هنری ،گفت:جمشید مشایخی به عنوان هنرمندی شاخص که از آغاز بازیگری تاکنون همیشه نگاهی به شاهنامه داشته و به قول خودش ، به کارگردان ها هم پیشنهاد می داد تا حداقل در فیلم بخش هایی از شاهنامه را قرائت کند یا نقشی از شاهنامه به ایشان سپرده شود،مورد تقدیر قرار گرفت.
در بحث نقالی هم اگر چه کارهای ارزنده ای انجام شده اما در حال حاضر برترین و پیشکسوت ترین هنرمند نقال ، استادسید مصطفی سعیدی است.افشین اسفندیاری هم تاکنون تندیس هایی را از فردوسی طراحی و اجرا کرده است.سعید محمودی ازناوه هم عکاسی است که عکس های بسیار خوبی از نگاره های شاهنامه های کهن ثبت کرده است.
در زمینه تئاتر هم پری صابری به عنوان کسی که با استفاده از داستان های شاهنامه ، آثاری را به روی صحنه برده است و در حوزه برنامه های طنز فاخر نیز، برنامه خندوانه به عنوان این که مروج فرهنگ پهلوانی بوده،انتخاب شد.در بحث برنامه کودک و نوجوان نیز برنامه فیتیله ، از جمله برنامه های تاثیرگذار است و برنامه ویژه بزرگداشت فردوسی هم ، شاخص ترین برنامه در عرصه فردوسی و فرهنگ پهلوانی بود و این ویژگی ها سبب شد تا این آثار انتخاب شوند.

لینک خبر : http://khorasannews.com/?nid=19313&pid=7&type=0

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن