خاستگاه و جایگاه شاهنامه پژوهینشریات و مقالات

🔻گزیده ای از مصاحبه #دکتر_دلپذیر با دکتر #اولریش_مارزلف

 🔻گزیده ای از مصاحبه #دکتر_دلپذیر با دکتر #اولریش_مارزلف، ایران شناس آلمانی درباره پیشینه انتشار شاهنامه به روش چاپ سنگی در ایران

.
🔶آقای دکتر، اگر موافق باشید گفتگو را با مروری بر تاریخچه چاپ سنگی شاهنامه شروع کنیم…
🔷 چاپ سربی تا حدود سال 1850 میلادی در ایران رواج داشت و سپس جای خود را به مدت یک قرن به چاپ سنگی داد. با ورود فن‌آوری چاپ سنگی به ایران، دوران تازه ای از نشر شاهنامه آغاز شد.
چاپ سنگی، تذهیب، طراحی و مصور سازی شاهنامه را آسان کرد. ایرانیان به مصورسازی متون ادبی علاقه زیادی داشتند؛ بنابراین با مصورسازی متون ادبی کلاسیک از جمله شاهنامه فردوسی نوعی متمایز از کتاب‌های چاپ سنگی را تولید کردند که از آن به عنوان کتاب‌های مصور چاپ سنگی ایرانی یاد می‌شود.
از حدود سال 1850 تا سال 1920 میلادی حدود 20 هزار نسخه از شاهنامه با شیوه چاپ سنگی منتشر شد. اولین شاهنامه های چاپ سنگی در ایران ابتدا در تهران و سپس در تبریز منتشر شدند. نخستین شاهنامه چاپ سنگی در تهران شاهنامه چاپ سنگی با تصویرسازی میرزا علیقلی خویی،است که در محرم سال 1850 میلادی در ۵۹۵ صفحه منتشر شد. این نسخه دربردارنده ۵۶ نگاره بوده و نظر بسیاری از استادان و پژوهشگران را به خود جلب کرد.
🔶چند سال قبل کتابی از جنابعالی با نام آلبوم شاهنامه منتشر شد. از ویژگی های این اثر برایمان بگویید.
🔷این کتاب که حاصل سالها پژوهش من است، شامل تصویرهای مینیاتوری چاپ های سنگی شاهنامه فردوسی است. در ذیل هر تصویر هم چکیده‌ای از داستان شاهنامه به نثر به همراه چند بیت از اشعار مربوط به آن داستان بیان شده است‌؛ “نبرد رستم با پیل سپید”، “بیژن و منیژه” و… از جمله تصاویر این کتاب هستند….

💠#بنیاد_فردوسی_مشهد
💠#كانون_شاهنامه_فردوسي_توس‏

🆔 http://bonyadferdowsitous.ir/

🆔https://t.me/bonyadeferdowsitous

🆔https://www.instagram.com/bonyadeferdowsitous

🆔https://www.aparat.com/BonyadeFerdowsiMashad

🆔https://www.youtube.com/channel/UCP207h1pOJJQu4UTkUrUq1Q

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن