یادداشت روز

🍃سیزده به در

🍃سیزده به در

🔶سیزدهمین روز از ماه، “تیر” یا ” تِشتَر” نام دارد.ایزد تیر، ایزد باران است. در ایران باستان پس از برگزاری مراسم نوروز در روز سیزدهم که به ایزد باران تعلق داشت،مردم به دشت و صحرا می رفتند و به شادی و پایکوبی می پرداختند و آرزوی باران می کردند.

🔶گره زدن سبزه به نیت بازشدن گره و دشواری ها و برآورده شدن آرزوها ست.
روح الامینی نوشته است که در سبزه گره زدن ِ دختران دم بخت، شگونی برای ازدواج و همسریابی است.

🔶در #فرهنگ اساطیر معانی تمثیلی برای سیزده به در آورده شده: به آب افکندن سبزه های تازه رُسته نشانه ی دادن هدیه به ایزد آب یا آناهیتاست و گره زدن سبزه برای باز شدن بخت و تمثیلی برای پیوند زن و مرد برای تسلسل نسل ها ست.

🔶#بلوکباشی نوشته است که در گذشته ایرانیان سیزدهم هر ماه نیایش می کردند ومناسک دعا به جا می آوردند تا باران ببارد و سبزه و گیاه بروید و نعمت ها ی روی زمین افزون گردد.

🔶#ذبیح_بهروز سیزده به در را جشنی کهن و آریایی می داند. بهروز نوشته است:” جشن سیزده فروردین که روز یک شنبه و روز پُر ماه بوده از جشن های قدیم آریایی است …اروپاییان با حساب “قمری-شمسی” این جشن را می گیرند .بنابراین پیش آنان این جشن ،ثابت نیست؛لیکن در نزد ما این جشن را باحساب شمسی می گیریم، ثابت است.”

🔶استاد #بهرام_فره_وشی نوشته‌اند که ” در اساطیر ایرانی عمر جهان ِهستی ۱۲هزارسال است و عدد۱۲ از بروج دوازده گانه گرفته شده است و پس از این ۱۲ هزارسال دور ه ی جهان بسته می شوند و انسان فانی که در جهان هستی وظیفه ی آنها جنگ در برابر اهریمن است ، پس از این دوازده هزار سال پیروزی نهایی بر اهریمن می یابند و با ظهور سوشیانت ( رهایی بخش) ، آخرین نیروی اهریمنی از میان می رود … می توان گفت که نخستین دوازده روز جشن زایش انسان ها گویا تمثیلی از این دوازده هزارسال زندگی و زایش انسان هاست و روز سیزدهم، تمثیلی از هزاره‌ی سیزدهم می تواند باشدکه آغاز رهایش از جهان مادی ست و ازین روز سیزدهم می تواند روز بازگشت ارواح به مینو روزِ بزرگداشت کیهانی باشد”.

🔶در فرهنگ ایران باستان هیچ روز نحسی وجود ندارد. ولی بعضی صاحبنظران، اعتقادی دیگر دارند.استاد رضازاده ی شفق نوشته اند” به موجب عقیده ی یونانی ها انجمنی مرکّب از خدایان دوازده گانه منعقد بوده و سیزدهمی وارد شده و یکی از آنها را کشته و این مجلس را بر هم زده و از همان روز عدد سیزده منحوس و بدشگون گشت.”.

🔶 #مهرداد_بهار روز سیزدهم فروردین را معرف آشوب ازلی پیش از آفرینش می انگارد.

🔷#دکتر_بتول_فخراسلام؛ کارگروه دانش و پژوهش بنیاد فردوسی مشهد
و کانون شاهنامه فردوسی توس

💠#بنیاد_فردوسی_مشهد
💠#كانون_شاهنامه_فردوسي_توس‏

🆔 http://bonyadferdowsitous.ir/

🆔https://t.me/bonyadeferdowsitous

🆔https://www.instagram.com/bonyadeferdowsitous

🆔https://www.aparat.com/BonyadeFerdowsiMashad

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن