اخبار بنیاد فردوسی شاخه توسخاستگاه و جایگاه شاهنامه پژوهییادداشت روز

گزارش کارگاه حماسه در فرهنگ مردم ایران

4

سومین کارگاه تخصصی مشترک بنیاد فردوسی توس و کانون فردوسی مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهشهای ایرانی و اسلامی) پنجشنبه 14 بهمن 1395 در هوایی سرد و برفی و با استقبال گرم علاقه‌مندان در بنیاد فردوسی توس برگزار گردید. موضوع این نشست معرفی و بررسی مدخلهای حماسی جلد چهارم دانشنامۀ فرهنگ مردم ایران بود که به تازگی ازسوی مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی تألیف و چاپ شده‌است.

    در آغاز این کارگاه دکتر آرش اکبری مفاخر این مرکز را به عنوان یکی از مهمترین مراکز پژوهشی موفق در جهان اسلام و خاورمیانه ارزیابی کردند و سپس به معرفی دانشنامۀ فرهنگ مردم ایران پرداختند.  به گفتۀ ایشان این دانشنامه اثری منسجم و خوبی است که نمونه و پیش‌الگویی ندارد و برای نخستین بار تألیف شده‌است. اگرچه انتقاداتی هم به برخی از مدخلها وارد است.

    در این جلسه روش کار و گردش مقالات در مرکز و دانشنامه از گزینش مدخل، گردآوری پرونده، تعیین مؤلف، سفارش مقاله، زمان‌بندی، حجم مقاله، ویرایش، کنترل و چاپ مقاله به عنوان روشی منحصر به فرد در سیستم پژوهشی بیان شد. آقای مفاخر در ادامه به بحث و بررسی رویکرد دانشنامه‌نویسی دربارۀ موضوعات حماسی پرداخته و یکی از نوآوریهای این دانشنامه را تألیف مدخلهای تازه بدون پیشینۀ پژوهشی و تنها براساس نسخه‌های خطی است، توضیح داد. این نشست با بررسی مدخل «دارجنگه» ادامه یافت و به پرسشهای حاضران پاسخ داده شد. برنامۀ پایانی این کارگاه پخش قطعه موسیقی دارجنگه بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن