اخبار بنیاد فردوسی شاخه توسخاستگاه و جایگاه شاهنامه پژوهیدسته‌بندی نشدهیادداشت روز

به پاس زادروز “جلال” ِ تصحیح، استاد #جلال_خالقی_مطلق

✅” آفرین ِ خدای بر پدری
که تو پَروَرد و مادری که تو زاد”

#به پاس زادروز “جلال” ِ تصحیح،
استاد #جلال_خالقی_مطلق

🔶#دکتر_بتول_فخراسلام

🔷استاد #جلال_خالقی_مطلق زاده‌ی ۲۰
شهریور ۱۳۱۶در تهران، پس از اتمام دوره ی دبیرستان در دانشگاهی در آلمان، تحصیلات دانشگاهی خویش را آغاز کردند و در سال ۱۳۴۹از دانشگاه کلن در رشته های #شرق_شناسی، مردم شناسی و تاریخ قدیم درجه‌ی دکتری گرفتند.
آشنایی استاد با #شاهنامه به دوره ی دوم دبیرستان و سپس دوران اقامت در آلمان باز می گردد که در حال پژوهش درباره ی داستان های #حماسی ملل گوناگون بودند. استاد مدتی را به فراهم کردن فیلم و عکس های نسخه های گوناگون #شاهنامه اختصاص دادند و سپس تصحیح #شاهنامه را آغاز نمودند. ایشان پنجاه نسخه را بررسی نمودند و #شاهنامه را در ۸جلد تصحیح کردند و مقدمه‌ای بسیار ارزشمند و دانشورانه نوشتند که خود، کتابی است.
🔷در مقدمه، ویژگی‌های
#شاهنامه، بینش #شاهنامه، معرفی مهم ترین دست نویس های #شاهنامه مانند نسخه‌ی فلورانس، لندن،. بیروت…، چاپ های #شاهنامه، و ویژگی‌های تصحیح خودشان در املا، رسم الخط واِعراب گذاری کاربرد ریخت‌های کهن تر و…. را به گستردگی و توضیحات راهگشا و علمی ذکر فرمودند.
🔷در مقدمه، افزون بر توضیحات عالمانه درباره ی فردوسی و شاهنامه سرایی و… ویژگی های بیرونی، فنی، سبکی، گونه های خطبه، نیز بینش دینی، بینش اخلاقی، بینش پادشاهی، بینش پهلوانی، بینش میهنی #فردوسی در
#شاهنامه را به زیباترین و علمی ترین شیوه بررسی کرده اند.
🔷افزون بر ۸ جلد شاهنامه، ۴جلد “یادداشت‌های شاهنامه” نیز نوشته‌اند که توضیحات بسیار دانشورانه و مفید درباره ی مسائل تاریخی، ادبی و وابسته به #شاهنامه است و این ۱۲جلد را در ایران دایره المعارف بزرگ اسلامی چاپ کرد.
#استاد_خالقی_مطلق، بزرگ ترین #شاهنامه‌شناس جهان بیش از چهل سال از عمر گرانبهای خویش را به تصحیح شاهکار گرانقدر #فردوسی و شناسنامه‌ی هویت و ملیت ایرانی اختصاص دادند تا رنج سی‌ساله‌ی فرزانه ی توس با تصحیحی علمی خوانده شود؛ آرزویی که استاد محمد تقی بهار داشت….
🔷استاد #خالقی_مطلق افزون بر تصحیح #شاهنامه مقالات و کتاب های ارزنده ی بسیاری در کارنامه ی علمی و ادبی خویش دارند‌؛ مانند : زنان در شاهنامه، سخن های دیرینه، …. و مقالات بسیار ارزشمند دیگری….

#استاد_خالقی_مطلق در گفتگویی #شاهنامه را به جنگلی تشبیه فرمودند که خود پنجاه سال درین جنگل، جنگلبانی کرده اند.

🔷استاد فرزانه و خردمند گرانمایه #دکتر_خالقی_مطلق
زادروزتان فرّخ و فرخنده باد.

“صبرِ بسیار بباید پدر ِ پیرِ فلک را
تا دگر مادرِ گیتی چو تو فرزند بزایَد”

💠#بنیاد_فردوسی_مشهد
💠#كانون_شاهنامه_فردوسي_توس‏

🆔 http://bonyadferdowsitous.ir/

🆔https://t.me/bonyadeferdowsitous

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن