معرفی کتاب

«جای پای سال‌ها»

 

🔷هر هفته یک کتاب

♦️«جای پای سال‌ها» مجموعه‌ای از مقالات استاد دکتر جلال خالقی مطلق است که بیشتر در دانشنامه‌ها و نشریات آمده بودند و اکنون اولین بار است که در یک مجموعه منتشر می‌شوند. مقالات آغازین کتاب در معرفی و شناخت آثار به روایت‌هایی است که امروزه بسیاری‌شان را در دست نداریم ولی الگوهایی از آنها در شاهنامه و دیگر منابع کهن یافت می‌شود. گویی استاد می‌خواهد پازلی را بچیند که بیشتر قطعه‌هاي آن گم شده است و یکی از نتایج تحقیق او این است که درمی‌یابیم #فردوسی #شاهنامه را بر اساس منابع شفاهی نسروده است.

♦️مقالات دیگر این مجموعه سیری است در ادبیات فارسی و در شناخت فرهنگ و تاریخ و شاعران و ادیبان بزرگ ایران‌زمین. آنچه خواننده از این کتاب به دست می‌آورد افزون بر دانش و آگاهی، آموختن روش تحقیق سالم و علمی است».
در این کتاب که شامل ۲۰ مقاله دربارۀ شاهنامه، ادب فارسی، تاریخ و فرهنگ ایران است گردآورندگان آن در مقدمه به این مسئله اشاره کرده‌اند که بیشتر مقاله‌هایی که پیش‌تر در دانشنامه‌ها منتشر شده بود ناگزیر، به سیاق مقالات دانشنامه‌ای، فاقد بیت‌های شاهد بود و در آنها فقط به شماره یا شماره‌های بیت‌ها ارجاع داده شده بود. در مجموعۀ حاضر، برای حفظ استقلال کتاب و سهولت مطالعۀ خواننده، در آن مقاله‌ها، بیت‌هایی که در جای‌جای متن بدان‌ها ارجاع داده شده، عیناً از آخرین چاپ شاهنامه به تصحیح استاد خالقی مطلق، نقل شده است.

✔️#دکتر_جلال_خالقی_مطلق

💠#بنیاد_فردوسی_مشهد
💠#كانون_شاهنامه_فردوسي_توس‏

🆔 http://bonyadferdowsitous.ir/

🆔https://t.me/bonyadeferdowsitous

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن