دسته‌بندی نشدهیادداشت روز

♦️درباره ی سفره‌ی شب یلدا

♦️درباره ی سفره‌ی شب یلدا

🔺دکتر #بتول_فخراسلام

🔶#یلدا واژه ای سُریانی است و مفهوم آن ” میلاد” گفته شده؛ گروهی براین باورند که درین شب، #مسیح به دنیا آمده است و گروهی دیگر بر آنند که شب زایش مهر یا پیامبر #میترا ست و به گونه ای نمادین نیز شب زایش #خورشید.

🔶استاد #رضا_مرادی غیاث آبادی نوشته‌اند:” نخستین روز زمستان در نزد #خُرّمدینان پیرو #مزدک، سخت گرامی و بزرگ دانسته می شد و از آن با نام ” خُرّم روز”یاد می کرده اند…

🔶همچنین نوشته اند که ایرانیان ” آن گاه خوانی اَلوان می گستردند و ” میزَد” نثار می کردند.” میزَد” نذری یا ولیمه ای بود غیر‌نوشیدنی؛ مانند گوشت و نان و شیرینی و حلوا… “

استاد#هاشم_رضی نوشته اند” میزَد”، سفره ی شب یلدا ست که میوه های تر و خشک، آجیل _ یا به گفته ی زرتشتیان
#لُرک _ در آن گذاشته می شود.

🔶وجود خشکبار در سفره ی شب چله یا شب یلدا رمز و تمثیلی از ” بهار و تابستان پر برکت ” است.

🔶وجود میوه هایی سرخ رنگ مانند انار، هندوانه و سیب از آن جهت است که رنگ واقعی نور که با مهر یا میترا در پیوندست، سرخ است و دیگر این که این میوه ها به ویژه # انار، نماد و رمزی از رویش، نو شدن، باز زایی، باروری، پیروزی و جاودانگی است.

🔶وجود شمع یا روشنایی نیز افزون بر این که به مهر و فروغ میترا در پیوند ست و رمزی از چشم به راهی برای هردو رمز ِ خورشید و میترا؛ به باوری کهن باز می گردد که نور نشانی از آفریدگار و خرد و آگاهی ست و تاریکی، رمز و نشانه ای از اهریمن که آسیب و زیانکار ی، مهم ترین ویژگی اش است؛ و با روشن نمودن شمع و یا زدودن تاریکی، گزندها دور می گردد.

🔶وجود جام آب، از آن جاست که مهر یا میترا با آب در پیوندست. در #مهراوه ها یا معبد های مهری رودی از آب، روان بوده است و در اسطو ره ها میترا از دل یک #نیلوفر_آبی برون می آید و در تصویر افسانه ای او، از موهایش آب می چکیده و به یاد داشته باشیم که آناهیتا ایزدبانوی آب هاست و نام مادر میترا.

💠#بنیاد_فردوسی_مشهد
💠#كانون_شاهنامه_فردوسي_توس‏

🆔 http://bonyadferdowsitous.ir/

🆔https://t.me/bonyadeferdowsitous

🆔https://www.instagram.com/bonyadeferdowsitous

🆔https://www.aparat.com/BonyadeFerdowsiMashad

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن