اهورامزدا و اهریمن
🟥
اهورامزدا بزرگترين براندازندهي اهريمن است(يسنا: 27. 1؛ يشت: 1. 32). جنگابزار اهورامزدا در مبارزه با اهريمن دعای اهونور است که او را به تنگنا میاندازد(يسنا: 19. 15). امشاسپندان، ايزدان و آفريدگان نيک ياوران اهورامزدا در مبارزه با اهريمن هستند.
🟩اهورامزدا از اندروای، ايزد باد، ياری میخواهد تا آفرينش اهريمن را درهم کوبد و آفرينش خود را پاس دارد. ستايش اندروای، اهريمن را از چيرگی بر انسان بازمیدارد(يشت: 15. 3،55). اندروای در پی ستايش تهمورث از او، اهريمن را به پيکر اسبی درمیآورد تا تهمورث سی سال سوار بر او کرانههای آسمان و زمين را درنوردد(يشت:25. 12-13؛ 19. 29).
🟩سپندمينو به ياری فرَوَشیهای انسانهای پيرو نيکی و راستی، اهريمن را شکست میدهد. اين فروشیها که در برابر اهريمن همانند رزمافزار و سپر هستند(يشت: 13. 13، 71) باعث شکست او و يارانش در به دست آوردن فرّه میشوند(يشت: 19. 46). بهمن و آذر، اهريمن را در بازداشتن جريان آب و روييدن گياه ناکام میکنند(يشت: 13. 78). تيشتر نيز او را ناکام گذارده و از او آسيبی نمیبيند(يشت: 8. 44). آناهيتا از اهريمن دوری میگزيند(يشت: 5. 93) و با ستايش اهوراييان از او، خورشيد نيز از گزند اهريمن آسوده میماند(ونديداد: 21. 5-6).
⬜️اهريمن در برابر گرزِ صدگره و صدتيغهي مهر به هراس میافتد و با ستايش مهر توسط اهوراييان ناکام میماند(يشت: 10. 97، 134، 118). اهريمن از ارديبهشت نيز به ستوه میآيد(يشت: 3. 14) و با شنيدن يسنا از آتش، آب، خاک، چارپايان، گياه، ماه، خورشيد و روشنی بيـکران دور میشود (ونديداد: 11. 13). ستايش دين نيک، امشاسپندان، شهرياران هفت کشور، آسمان، زمان بیکرانه، وای، سپندارمذ، فرَوَشی و آفرينش اهورامزدا جهان را از گزند و آسيب اهريمن رهايی میبخشد(ونديداد: 19. 11-14).
🟩زردشت نخستين آفريدهای است که اهورامزدا و امشاسپندان را میستايد. با تولد و باليدن او، آبها و گياهان خشنود شده و شروع به روان شدن و روييدن میکنند(يشت: 17. 18). اهريمن پيش از تولد زردشت تمام نيروهای ديوی خود را گرد میآورد تا او را به هنگام تولد بکشند، اما تولد زردشت شکست سنگينی بر اهريمن وارد میکند. اهريمن و ديوان درمیيابند که هستی زردشت رزمافزاری ديوافکن است. آنها با اين دريافت، شکست خورده و از زمين پهناور میگريزند(يشت: 17. 19؛ ونديداد: 19. 46-47).
🟨پس از اين شکست اهريمن که در انديشهي فريفتن زردشت است، از او میخواهد که از دين مزدايی روی بگرداند تا فرمانروايی جهان را به او ببخشد. زردشت پاسخ میدهد که هرگز از دين نيک مزدايی دست برنمیدارد حتی اگر تن، جان و روان او از هم بگسلد. بدين ترتيب اين کردار اهريمن نيز ناکام میماند(ونديداد: 19. 6-7). او در نبرد نهايی پس از شکست تمام نيروهايش، با ناتوانی از جهان اهورايی میگريزد و دوباره به همان جايی رانده میشود که برای آسيبرساندن به جهان اهورايی از آنجا آمدهبود(يشت: 19. 96، 12)؛ يعنی دوزخ تيره و جهان تاريکی در زير زمين در اپاختر.
🟪درآمدی بر اهریمنشناسی ایرانی، آرش اکبری مفاخر، تهران: ترفند، ۱۳۸۹، ص ۳۳-۳۴.
💠#بنیاد_فردوسی_مشهد
💠#كانون_شاهنامه_فردوسي_توس
🆔 http://bonyadferdowsitous.ir/
🆔https://t.me/bonyadeferdowsitous
🆔https://www.instagram.com/bonyadeferdowsitous
🆔https://www.aparat.com/BonyadeFerdowsiMashad