اخبار بنیاد فردوسی شاخه توس

یک شاعر و منتقد اظهار داشت:

شعر انقلاب ، منزلگاه خوب برای شعر معاصر است

دکتر یاسمی در برنامه ” گفت و گوی فرهنگی ” رادیو گفت و گو اظهار داشت: تصور من این است که می شود مقطع انقلاب را برای “شعر معاصر” به عنوان یک مقطع زمانی معقول از نظر تاریخی و مضمونی در نظر گرفت، در واقع هر دو را پوشش می دهد. البته این بدان معنا نیست که “شعر معاصر” مترادف با انقلاب اسلامی است ولی می توانست یک منزلگاه مهم باشد.

برنامه “گفت وگوی فرهنگی” با موضوع (شعر معاصر) و با حضور دکتر یاسمی شاعر، نویسنده و منتقد روانه آنتن شد.

دکتر یاسمی با اشاره به واژه “معاصر” اظهار داشت: “معاصر” یعنی “هم عصر” اما در حوزه ادبیات کمی فراتر از این حرکت می کنیم. به عنوان مثال ما امروز “شهریار” را معاصر می دانیم در حالی که در پیش ما نیست و خیلی وقت است که درگذشته است.

وی در عین حال تصریح کرد: البته بدون تردید “شعر معاصر” حتما باید بر بُعد تاریخی دلالت داشته باشد ولی این بُعد زمانی نه در “هم عصر بودن” خلاصه می شود و نه اینکه خیلی از زمان حاضر دور می شود که به قرن های گذشته برگردد.

این شاعر و منتقد افزود: تصور من این است که می شود مقطع انقلاب را برای “شعر معاصر” به عنوان یک مقطع زمانی معقول از نظر تاریخی و مضمونی در نظر گرفت، در واقع هر دو را پوشش می دهد. البته این بدان معنا نیست که “شعر معاصر” مترادف با انقلاب اسلامی است ولی می توانست یک منزلگاه مهم باشد.

این نویسنده به تعریف دیگری از “شعر معاصر” اشاره کرد و عنوان داشت: ممکن است یک نفر شعری را صد ها سال پیش سروده باشد ولی حرف عصر ما را بزند که این را هم می توان “شعر معاصر” نامید ولی اگر در عصر ما زندگی می کند و حرف صدها سال پیش را می زند، معاصر نیست و عقب افتاده است. 

 وی با تاکید بر اینکه باید در حوزه زمان و شکل به مولفه های “شعر معاصر” توجه کنیم، گفت: بعد از “افسانه نیما” و به خصوص “ققنوس نیما” که در دهه 20 منتشر شد، شعر ما وارد روند دیگری شد که این تغییر،  هم به لحاظ شکلی و هم به لحاظ محتوایی بوده است.

دکتر یاسمی با بیان اینکه تغییرات “شعر معاصر” بنیادین بوده است، اظهار داشت: از آن زمان، مولفه ها دائما تغییر می کرده است تا آنجا که شعر نیمایی تثبیت شد و پیروان نیما آن را از خود نیما فراتر بردند که اوج پختگی این جریان در دهه 30 و 40 بوده است. این جریان با همه عوارض و حاشیه هایش “شعر کلاسیک” را مجبور کرد که به حاشیه برود و تقریبا جامعه ما را به نوعی با این شعر ارتباط داد.

قابل ذکر است، برنامه “گفت وگوی فرهنگی” از شنبه تا چهارشنبه ساعت 20 از شبکه رادیویی گفت وگو پخش می شود و برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت وگو مراجعه کنند.

%d8%a2%d9%82%d8%a7%db%8c-%db%8c%d8%a7%d8%b3%d9%85%db%8c

%da%af%d9%81%d8%aa-%d9%88-%da%af%d9%88%db%8c-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af%db%8c

%db%8c%d8%a7%d8%b3%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%ad%d8%af-%d9%81%d8%b1%d8%af

دبیر کل بنیاد فردوسی تصریح کرد:

درباره شعر معاصر، نه کار شده است و نه تبلیغ صورت گرفته است

موحد فرد در برنامه “گفت وگوی فرهنگی” رادیو گفت وگو درخصوص “شعر معاصر” بیان داشت: درباره شعر معاصر، نه کار شده است و نه تبلیغ صورت گرفته است. وقتی می گوییم زبان فارسی همچنان برای عرضه به دنیا جای کار دارد، پس باید از آنچه که دستاورد زبان شناسانه و ادیبانه در همه جای جهان است، بهره مند شویم.

برنامه “گفت وگوی فرهنگی” با موضوع (شعر معاصر) و با حضور موحد فرد دبیر کل بنیاد فردوسی روانه آنتن شد.

موحد فرد در ابتدا با اشاره به روز زبان و شعر فارسی گفت: هزار سال پیش بزرگانی داشتیم که هنوز شعر و ادب فارسی را با نام این بزرگان می شناسند. آنچه که به عنوان ادب و شعر پارسی می شناسیم، دست کم بیش از هزار است که با همین لحن و با همین وزن و با همین نگاه شاعرانه به دنیا عرضه می شود.

وی با بیان اینکه “رودکی” و “فردوسی” کسانی هستند که شعر فارسی را به قله رساندند، اظهار داشت: با این وجود، این شعرا هیچ گاه قله را در همان حد در نظر نگرفتند و راه برای بزرگان دیگری مانند “خیام” و “عطار” باز بود.

دبیر کل بنیاد فردوسی درباره شعر معاصر بیان داشت: درباره شعر معاصر، نه کار شده است و نه تبلیغ صورت گرفته است. وقتی می گوییم زبان فارسی همچنان برای عرضه به دنیا جای کار دارد، پس باید از آنچه که دستاورد زبان شناسانه و ادیبانه در همه جای جهان است، بهره مند شویم.

وی از پیشینه ادبیات ایران گفت و خاطرنشان ساخت: در ادب معاصر کشورهایی که پیشینه هزار ساله ما را نداشته اند، شناخته تر شده هستند. چگونه بسیاری از نویسندگان عصر حاضر به ویژه آنهایی که در آمریکای جنوبی هستند، کتاب هایشان پر فروش ترین کتاب در دنیا می شود در حالی که شخصیت هایی مانند “گوته” افتخار می کنند که با بزرگان شعر فارسی آشنا شدند و شاگردی آنها را کرده اند.

موحد فرد با بیان اینکه بسیاری از شاعران معاصر در احوالات عصر خودشان تاثیر گذار بوده اند، عنوان داشت: اگر بخواهیم از شعر معاصر بگوییم، بدون شک از مشروطه آغاز می کنیم زیرا مشروطه توانست بسیاری از شعرای بزرگ را به دنیا معرفی کند. البته اشعاری که در دوران مشروطه سروده شد، سرکوب شد ولی چون حرفی برای گفتن داشت، بسیاری از شعرای امروز ما را نیز همچنان خوراک می دهد.

دبیر کل بنیاد فردوسی با بیان اینکه نمی توان گفت کسی که شعرش، حرف عصر ما را بزند، شاعر معاصر است و شاعر عصر کنونی که حرف عصر ما را نزند، معاصر نیست، تصریح کرد: اگر اینگونه باشد خیلی از شاعرانمان را از دست می دهیم.

وی افزود: ما شعرهای حماسی زیادی مانند “شاهنامه” داریم که حتی اسلامی است. شاعر معاصر باید زبان گذشته خودش را بشناسد و از زبان کنونی دنیا نیز اطلاعات داشته باشد. این کاری است که استاد شهریار انجام داد، یعنی از آذری زبان ها غفلت نمی کند و با زبان محلی “حیدر بابا” را می سُراید و همچنین درباره جنگ و دفاع مقدس شعر می گوید و گاهی نیز خیلی زمینی، از عشق زمینی خودش می گوید.

قابل ذکر است، برنامه “گفت وگوی فرهنگی” از شنبه تا چهارشنبه ساعت 20 از شبکه رادیویی گفت وگو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت وگو مراجعه کنند.

لینک  خبر :

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن